Jak przygotować ofertę e-sklepu?

Wpis z dnia 01.08.2021
Autor Bartosz Ulężałka

Jeżeli zastanawiacie się nad uruchomieniem sklepu internetowego pierwszą rzeczą, od której powinniście zacząć jest staranne przygotowanie oferty.

Jak przygotować ofertę e-sklepu?

Jeżeli zastanawiacie się nad uruchomieniem sklepu internetowego pierwszą rzeczą, od której powinniście zacząć, jest podzielenie oferty w taki sposób, aby klient intuicyjnie mógł odnaleźć potrzebne produkty..

 

Co to oznacza?

 

Sprzedaż w sklepie internetowym znacznie różni się od tej prowadzonej w sklepie stacjonarnym ponieważ, klient dokonując zakupów on-line, nie może osobiście dotknąć, przymierzyć, poczuć, posmakować, ani w jakikolwiek inny werbalny sposób wypróbować produktu, który chce kupić.

 

W sklepie internetowym te wszystkie odczucia muszą być zastąpione przez coś innego, aby zachęcić potencjalnego klienta do podjęcia decyzji zakupowej. Co to takiego?

 

Po pierwsze kategoryzacja oferty!

 

Jest szczególne zalecana w przypadku sklepów internetowych oferujących znaczną liczbę różnego rodzaju produktów. Aby klient nie zniechęcił się już na samym początku, musi mieć możliwość szybkiego odnalezienia tego, co potrzebuje. Właśnie temu celowi służy kategoryzacja produktów.

 

Jeżeli już wiecie co będziecie sprzedawać, zastanówcie się, w jaki sposób można uporządkować ofertę, aby odwiedzający Wasz sklep wykonując 2-3 kliknięcia myszką dotarł do poszukiwanego produktu.

 

Często zdarza się, że jeden poziom drzewa kategorii nie wystarczy, w takiej sytuacji możecie uruchomić kategorie drugiego, trzeciego, a nawet czwartego rzędu. Pamiętajcie jednak, że zbyt rozbudowane drzewo kategorii, może zniechęcić klienta przed dalszym poszukiwaniem. 

 

A co jeśli sprzedajecie tylko 1 produkt? Czy należy tworzyć specjalnie dla niego kategorię?

 

Jeśli chodzi o prezentację tego produktu po stronie klienta, nie ma takiej potrzeby. Jednak ze względu na pewien z góry założony schemat działania systemy sklepu internetowego, w systemie administracyjnym powinniśmy taką kategorię wprowadzić. Może okazać się po jakimś czasie, że w ofercie Waszego sklepu pojawią się kolejne produktu z innych kategorii. W takiej sytuacji sklep będzie już przygotowany do rozwoju i zaprezentowania klientowi pełnej i skategoryzowanej oferty.

 

Z pomocą mogą Wam przyjść również tzw. kategorie pomocnicze. Zaliczamy do nich Nowości, Promocje, Bestsellery, Wyprzedaże, to właśnie od nich klienci sklepów internetowych rozpoczynają poszukiwania czegoś dla siebie. Wprowadzenie tych kategorii wpłynie na wysokość generowanej sprzedaży i zysków prowadzonej firmy.

 

A co jeśli nie wiecie, do której kategorii dodać dany produkt? Odradzamy z pełną świadomością tworzenia kategorii pod nazwą Inne lub Pozostałe. Produkty dodane do tych kategorii, będą pomijane w wyborach klientów. Inne lub pozostałe oznacza nijakie, a kto chciałby kupować coś nijakiego bez wyrazu lub konkretnej funkcjonalności. W sklepie internetowym powinna istnieć możliwość dodania produktu do kilku kategorii i to jest odpowiedź na rozwiązanie opisywanego w niniejszym akapicie problemu. Lepiej dodać produkt w kilku kategoriach jednocześnie niż tylko jeden raz w Pozostałych.

 

W przypadku sprzedaży niektórych rodzajów produktów np. BHP może okazać się, że ułatwieniem dla klienta będzie wyszukiwanie produktów poprzez tzw. branże.  Czy branża w sklepie powinna być potraktowana, jako cecha produktu, czy może, jako kategoria? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, my jednak preferujemy to 2 rozwiązanie. Jeśli sprzedajemy np. ubrania robocze w różnych rozmiarach dla różnych branż i oznaczymy te 2 parametry, jako cechę klient może mieć problem z wyfiltrowaniem produktów, które potrzebuje. Jeżeli natomiast branża będzie kategorią pomocniczą, po wejściu w nią klient zaznaczy jedynie cechę związaną z wymaganym rozmiarem i od razu otrzyma wyniki wyszukiwania z interesującymi go produktami. Ostateczną decyzję co do podejścia do tego zagadnienia pozostawiamy Wam.

 

Podobnie jak to ma miejsce w przypadku produktów, kategorie również powinny posiadać własne opisy. Może nie każdy klient je przeczyta, ale Google na pewno tak. Dzięki nim roboty pozycjonujące Wasz sklep w wyszukiwarce, będą wiedziały ,w jakiej branży działa sklep i odpowiednio go spozycjonują.

 

Gdy już macie stworzone i opisane drzewo kategorii możecie przejść do zagadnienia o wiele bardziej złożonego, a mianowicie do samego produktu. Poniżej opisujemy, jakie materiały powinniście zgromadzić, zanim zaczniecie ustawiać produkty na półkach Waszego sklepu internetowego.

 

Newsletter

Zapisz się do newslettera i dowiaduj się na bieżąco o aktualnych okazjach.

To jest wersja demo pakietu Premium
Link do panelu administratora

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny. Dowiedz się więcej o cookies.

Zamknij